Становлення і розвиток особистості у сучасному світі з точки зору психології "

Становлення і розвиток особистості у сучасному світі з точки зору психології "

Доброго дня, мої читачі! Сьогодні хочу вам розповісти про те, як формується наше внутрішньо «я». Теорії особи в психології грунтуються на чинниках її становлення і розвитку. В процесі сучасного аналізу акцент робиться на інтеграції цих різних шкіл, що у результаті дає повну і об'ємну картину, що відбиває особливості розвитку людини. Ця модель передбачає вплив як біологічних чинників(генетичні особливості, закономірні стадії фізіологічного формування), так і психологічних(соціальні особливості, індивідуальний досвід і ін.).

Зміст:

  • Вікові стадії формування особи
  • Чинники і напрями розвитку особистості
  • Особова зрілість
  • Висновок

Згідно сучасної теорії, формування особи є поетапним процесом. У якому кожен крок супроводжується певними кризами, внутрішніми змінами, новоутвореннями, а також перетворенням взаємодії з навколишнім світом.

Вікові стадії формування особи

Фази розвитку особи, засновані на віковій періодизації, зачіпають відразу декілька аспектів становлення : біологічного, психологічного і соціального. Це повністю відбиває сприйняття людини як біосоціальної істоти, здатної активно міняти хід історії і власного життя.

Формування і становлення особи проходить наступні стадії:

  • бажання спілкування або усунення від людей(формується на першому році життя). Основним є безпосереднє, побудоване на емоціях спілкування з дорослими;
  • придбання самостійності і упевненості(формується до 3-м рокам). Це забезпечує предметна діяльність, що надає розуміння навколишніх предметів;
  • активне вивчення навколишнього світу, чому сприяє високий рівень допитливості, розвитку комунікативних і трудових здібностей(повністю формується до 13 років). Ці навички тренуються завдяки сюжетно-ролевій грі і учбовій діяльності;
  • статеве дозрівання і життєве визначення, як у сфері цінностей, так і в професії(до 20 років). Основними моментами виступають інтимне спілкування і учбово-професійна діяльність;
  • реалізація власних можливостей і планів, насолода досягнутими результатами, активне виховання дітей при їх наявності(до 60 років);
  • активна творча діяльність, аналіз власного життя, вчинків, переосмислення усього життя.

Виходячи з цієї періодизації, зверніть увагу на те, що особа в психології не розглядається як статична структура, а тільки може проходити різні етапи свого становлення.

Чинники і напрями розвитку особистості

Психологія вивчає, які чинники і яким чином впливають на процеси розвитку і становлення особи. Виділено 3 основні параметра, такі, що мають безпосередній вплив на формування особи :

  • Генетика - обумовлює природжена наявність здібностей або схильностей, а також деяких обмежень, обумовлених біологічними чинниками;
  • Соціум - має опосередкований, але досить сильний вплив, як на розвиток особистості, так і шляхи її подальшого становлення. Найближчу соціальну групу можна розглядати в якості інструментів, завдяки яким здійснюється розвиток необхідних навичок, а увесь інший соціум є швидше потенційною можливістю для розвитку тих або інших рис індивідуальності;
  • Навчання і виховання, організовані державними і сімейними системами, на відміну від стихійної дії оточення. Цей чинник є найбільш значимим в реалізації соціальної спрямованості діяльності людини, яка нерозривно включена в поняття особи нарівні з психічним і біологічним.

З представлених чинників найбільш важливу роль грає саме виховання. Воно є активним направляючим вектором, а не виключно існуючою і закладеною заздалегідь передумовою.

Напрями розвитку :

  • фізичне - має на увазі комплекс багатьох показників. Таких як морфологія(вага, зростання, об'єми), фізіологія(кровообіг, обмінні процеси, статеве дозрівання і ін.), біохімія(склад тканин організму), а також їх зміни;
  • психічне - оволодіння вищими психічними функціями(різні типи мислення, спрямована пам'ять, вольові навички). Уміння розпізнавати і транслювати емоції, виражати потребі і особливості характеру;
  • соціальне - безпосередньо пов'язано з психічним. Але також сюди додається поняття духовності, моралі(моральності) і інтелекту(здібності до розширення і поглиблення знань).

Штовхає людину до трансформації постійно виникаюче протиріччя між тим, що є на даний момент і тим, що необхідно або бажано робити і мати. Це може відноситися як до фізичної сфери, коли потреба навчитися самостійно діставати їжу мотивує до розвитку навичок ходіння. В соціальному плані протиріччя між бажанням бути прийнятим суспільством і виражати власні думки може породжувати творчі ідеї пристосування, вивчення психологічних особливостей людей, а також власних психологічних травм.

Особова зрілість

Особливості розвитку людини мають на увазі наявність чинників, що визначають зрілість, як цілісного поняття особи, так і окремих його компонентів. Багато авторів співвідносять критерії зрілості, а відповідно певного кінцевого етапу розвитку деяких функцій з віковою і психічною зрілістю.

Попри те, що становлення для особи є безперервним і тривалим процесом впродовж усього життя, є ряд чинників, що визначають своєрідне плато зрілості, після чого починається індивідуальний шлях розвитку.

Основи особової зрілості включають:

  • Відповідальність за власну поведінку, прийняті рішення, а також найближче оточення, з яким відбувається максимальна кількість контактів. Відповідальність формується тільки тоді, коли йде інфантильність, як ознака ще не сформованої зрілості. Це поняття має на увазі не лише вантаж за свою поведінку, але також і свободу вибирати необхідні шляхи або бажані варіанти течії подій;
  • Терпимість, як найбільш виражена соціальна якість, що допомагає встановлювати гармонійні стосунки. Крім того, терпіння розглядається як особовий прояв, завдяки якому можливі результати, що вимагають тривалої праці;
  • Саморозвиток і самоактуализация, що є основними рушійними чинниками безперервного розвитку і подальшого поглиблення і розширення знань. Це швидше внутрішня потреба, а не обумовлена зовнішніми вимогами повинність, як це виражається при нерозвиненій внутрішній структурі;
  • Позитив у відношенні до світу зовнішнього і внутрішнього, а також до подій, що відбуваються.

Висновок

Особа в психології і її становлення мають на увазі постійний рух і розвиток, де деякі етапи є обов'язковими і зумовлені біологічними чинниками і соціальними законами. В цей же час розвиток особистості і його напрям може придбавати абсолютно будь-які індивідуальні форми.

У сучасному суспільстві основну роль у формуванні грає соціальне оточення. Проте дещо змінилися форми дії, включивши не лише безпосереднє виховання, але також і вплив інтерактивного середовища взаємодії.

До зустрічі, друзі! Заходьте сюди почастіше, готую для вас багато чого цікавого!

Також, рекомендую вам подивитися, нашу підбірку найцікавіших статей по психології.

Матеріал підготувала Юлія Гинцевич.

[7499] [1]

1

[7499] [1]

[7499] [1]

"

 

Список літератури


Надрукувати