ТОП 12 безкоштовних онлайн тренінгів і курсів "

ТОП 12 безкоштовних онлайн тренінгів і курсів "

Доброго часу доби, шановані читачі! Ради вас вітати на блозі. Сьогодні хочу торкнутися теми управління. З проблемою лідерства ми стикаємося повсякденно, будь це робота, курси, школа і так далі. У статті я хочу коротко розповісти саме про ефективність управлінців, конкретно розгляну модель керівництва Фидлера.

Зміст:

  • Хто такий Ф. Фидлер?
  • У чому суть моделі Фидлера?
  • 8 варіантів ситуацій в колективі
  • Зв'язок між стилем управління і ситуацією
  • За якими критеріями оцінюється відповідність керівника колективу?
  • Ситуація 1
  • Ситуація 8
  • Ситуації 1, 2, 3
  • Ситуація 4, 5, 6
  • Недоліки теорії Ф. Фидлера
  • Висновки

Хто такий Ф. Фидлер?

Психолог із Сполучених Штатів Америки Фред Фидлер тривалий час вивчав тему організації і лідерства в суспільстві. У цій сфері, він вважається одним з провідних фахівців. На його рахунку проведення ряду досліджень і експериментів по темі проблем лідерства. Підсумком його роботи стало виведення, що не буває ідеальних лідерів, але їх наявність в суспільстві потрібна.

Ідеї Фидлера зробили дуже помітний вплив на управління як на заході, так і в СРСР. Одним з дуже популярних його досягнень є створення моделі ефективного керівництва.

У чому суть моделі Фидлера?

Свою модель Ф. Фидлер розробляв упродовж 4-х років(1954-1958 гг). Він став першим, хто виявив залежність ефективності менеджменту від певних чинників і обставин.

Він позначив 3 аспекти або змінних, які формують ситуацію в колективі :

  1. Стан стосунків «керівник-підлеглий» - прояв лояльності до співробітників, наявність довіри до менеджера, прийняття його особи.
  2. Структура завдань для кожного співробітника - звичність поставлених завдань, їх чіткість і структурованість.
  3. Влада(авторитет) керівника - об'єм повноважень менеджера, виходячи з яких він приймає рішення про винагороду і надання підтримки співробітників.

8 варіантів ситуацій в колективі

На підставі цих 3-х змінних психолог виділив 8 стандартних варіантів ситуацій, які характеризуються своїм стилем управління. Але він також помітив, що керівник в основному діє однаково у будь-якому колективі. Тому є сенс поміщати певного керівника в певний колектив. Так створюються умови для найбільш ефективної і продуктивної роботи.

Стиль лідерства керівника Фидлер визначав за опитуваннями працівників. Він просив описати колегу(НПК), що найменш віддавався перевага, з яким людина не бажає мати справи. За результатами опитування зробив такі висновки:

  1. Стриманий опис НПК - це показник того, що людина є поступливою, уважною, такою, що турбується про людські відносини усередині колективу. Менеджери з високим рейтингом НПК вважають за краще вибудовувати стосунки з колегами, на чолі яких знаходиться особу і ключову роль грає взаєморозуміння(недирективне управління з орієнтацією на стосунки).
  2. Людина, що говорить про НПК в негативному ключі, тобто має низький рейтинг НПК, є владним керівником, який пильно контролює процес, якість і терміни виконання завдань. Такі менеджери зазвичай не турбуються про стосунки з колегами під час виконання роботи(директивне, автократичне управління).

Зв'язок між стилем управління і ситуацією

Нижче представлена таблиця, яка була розроблена Ф. Фидлером. Тут представлені оптимальні стилі управління для кожної ситуації, які ідеально підходять для конкретного колективу. По горизонталі відмічені ситуації, а по вертикалі оцінюються стилі лідерства за критерієм НПК.

У таблиці заздалегідь задані параметри для визначення 8 можливих варіантів ситуацій, в яких знаходиться менеджер. Виходячи з цього вивчається переважний стиль управління для кожної з них :

  • Для ситуацій 1, 2, 3 і 8 потрібні керівники з максимально низьким показником НПК, які віддають перевагу орієнтуванню на завдання.
  • У ситуаціях 4, 5 і 6 краще всього приживаються керівники з орієнтацією на сприятливі стосунки і високим рейтингом НПК.
  • Для ситуації 7 походять обидва стилі управління.

За якими критеріями оцінюється відповідність керівника колективу?

Нижче я розповім, як стиль менеджменту пов'язаний з продуктивністю колективу.

Ситуація 1

Найбільш сприятлива для менеджера, оскільки вона характеризується структурованими завданнями, великими повноваженнями і сприятливими стосунками з колегами. Саме у таких умовах можливо мати максимальний вплив на підлеглих. Але вона практично не зустрічається.

До речі, можете пройти тест на згуртованість у вашому колективі.

Ситуація 8

Найменш сприятлива, оскільки керівник має мінімальні повноваження, погані стосунки з колегами, в завданнях немає чіткої структури.

Але Ф. Фидлер говорить, що незважаючи на колосальну різницю в ситуаціях 1 і 8, в таких колективах однаково ефективний автократичний стиль управління.

У колективі, який зацікавлений ефективно виконувати завдання, висока швидкість продуктивності і ухвалення рішень в комплексі із строгим контролем процесу. Тому автократичний стиль має успіх там, де виконавці слухають свого менеджера.

Якщо у керівника практично немає влади і авторитету, в таких випадках краще всього підходить авторитарний стиль. З його допомогою можливо організувати прямий контроль підлеглих і підкоригувати їх дії при необхідності.

Ситуації 1, 2, 3

У ситуація 1-3 спочатку хороші стосунки між управлінцем і підлеглими, тому немає необхідності їх вибудовувати і підтримувати. Також успіх цих ситуацій зумовлюється рутинною завдань і владністю керівника, тому тут характерна повинність колег.

Прибічники недирективного стилю пасивно керують колективом, хоча співробітники не проти виконувати нові доручення. Менеджери не повністю використовують усі свої можливості впливу, мають хороші відношення в колективі.

Керівникові слід чітко розуміти, що є велика різниця між орієнтацією на завдання і приниженням своїх колег. Будучи диктатором, він ризикує отримати обурений колектив, який не бажає домовлятися, залучається до неформальних груп, чиї цілі йдуть у витрату із стратегією організації. За цим йдуть втрати ефективності управління.

Ситуація 4, 5, 6

Керівник вважає за краще орієнтуватися на людину. Це дозволяє будувати довірчі стосунки із співробітниками і тим самим підвищувати їх бажання взаємодіяти. Приміром, він може почати проявляти турботу про підлеглих. Використовує мотиваційні методи високого рівня, зацікавлює колег у виконанні конкретних завдань. Таким чином зменшується необхідність в строгому нагляді і мінімізується ризик втрати контролю над працівниками.

У таких же умовах керівник-автократ має значно менше шансів на успіх в організації продуктивної роботи в цьому колективі.

Недоліки теорії Ф. Фидлера

З головних недоліків теорії Ф. Фидлера я виявила наступні:

  • Складно конкретно встановити відповідність характеристик ситуації стилю управління.
  • Змінні оцінки не стабільні: міняється структура завдань і цілей компанії, стосунки між керівником і співробітниками покращуються або погіршуються, авторитет керівника також посилюється або зменшується.
  • Характеризуються не усі аспекти ситуації : не враховується час виконання завдань, досвід роботи членів колективу, розмір компанії, корпоративна культура і так далі
  • Відсутня оцінка характеру і якостей особи як керівника, так і його підлеглих.

Висновки

По переконаннях Ф. Фидлера, кожному контингенту керівників підходить певна ситуація в колективі. Звідси теорія має ще одну назву - теорія контингенту. Вона служить основою ситуаційного підходу в менеджменті.

Завдяки моделі Фидлера була виявлена важливість взаємодії менеджера компанії, виконавців і ситуації, що склалася. Головний висновок цього підходу - не існує універсального і правильного стилю керівництва, який ефективно застосовувати у будь-якій організації. На чолі всього знаходиться ситуація в колективі, від чого і треба відштовхуватися для аналізу стосунків, виконання поставлених завдань і продуктивності виробництва в цілому. Завдяки ситуаційному підходу набагато простіше підбирати потрібний персонал і призначати керівників.

Також рекомендуємо прочитати статтю про принцип Пітера Лоуренса. Вона про те, чому людина застряє в кар'єрному зростанні і залишається на одній і тій же посаді.

Дуже сподіваюся, що викладена інформація була корисною і цікавою для вас. Підписуйтеся на сайт, діліться корисними постами з друзями.

Усього доброго!

Матеріал підготувала Юлія Гинцевич.

[6977] [1]

1

[6977] [1]

[6977] [1]

"

"Топ 6 вправ, що б стати сьогоденням амбидекстром" "

"Топ 6 вправ, що б стати сьогоденням амбидекстром" "

Всім привіт! Зазвичай дитина до чотирьох років визначається з провідною рукою. І якщо раніше він пробував щось робити або тримати кожною з них, то вже з цього віку можна сміливо стверджувати, правша він або лівша.

Зміст:

  • Плюси і мінуси
  • Амбисинистры
  • Вправи
  • Початкова школа
  • Функціональність
  • Відключення «автопілота»
  • Фільми
  • Одночасність
  • Спорт
  • Завершення

Але є люди, які майстерно володіють, що однією рукою, що інший. Вважається, що розумові здібності у них на порядок вище за звичайну людину, оскільки мозку доводиться постійно бути в тонусі і творчо пристосовуватися до різних завдань. Вони складають один відсоток від населення планети, тільки представте, наскільки мало таких «універсальних» людей. І сьогодні ми дізнаємося, як стати амбидекстром, щоб поповнити їх ряди.

Плюси і мінуси

Вибір активнішої руки відбувається в силу асиметрії роботи півкуль. Приміром, ліва половина мозку відповідає за логіку, обробку інформації. Вона допомагає грамотно, красиво говорити і вивчати іноземні мови. Принцип асиметрії в тому, що управляє правою частиною тіла. А ось права півкуля - лівою частиною і допомагає нам творити, придумувати неординарні ідеї і креативити.

Помічали, що навколо вас набагато більше правош? Тобто тих, хто вважає за краще логікові свободі думки. Можливо, окрім природжених особливостей, це може бути пов'язано також з тим, що частіше за усю дитину з дитинства учать роздумувати, вирішувати завдання, замість того щоб проявляти себе, творити і робити щось незвичайне. Раніше взагалі левшей перенавчали, примушуючи брати ручку в іншу, «соціально схвалювану руку».

У 1903 році Джон Джексон, викладаючи у школі граматики, вирішив зупинити пригноблення левшей. Він створив в Північній Ірландії, а саме у Белфасті суспільство амбидекстров. Джон стверджував, що якщо тренуватися, можна досягти колосальних змін. Наприклад, навчитися одночасно грати на піаніно або гітарі і писати лист близькій людині. Причому однаково добре концентруючись на двох абсолютно різних завданнях.

Але не все так прекрасно, як здається на перший погляд. Окрім значних переваг, амбидекстрия може мати і негативні наслідки. Тому, перш ніж приступити до тренувань, гарненько зважте все за і проти.

Отже, плюси:

  • Підвищується ефективність роботи, відповідно, людина швидше справляється з поставленими завданнями і досягає успіху.
  • Стає можливим виконання різнопланової роботи.
  • Покращується інтуїція, підвищується чутливість.
  • Міцнішає сила волі.
  • Ситуація оцінюється швидше і з різних ракурсів, а не однобоко і так далі.

Мінуси:

  • Можуть виникати головні болі із-за збільшення кількості інформації, що поступає.
  • З часом знижується концентрація уваги, також із-за навантажень.
  • Можлива поява неуважності і швидкої стомлюваності.

Амбисинистры

Амбисинистры не в силах добре управляти обома руками. Вони є повною протилежністю амбидекстрам. Така «криворукість» або природжена, або придбана. Не просто розучилася людина щось робити, а наприклад, після важкої хвороби втратив чутливість. Пережив аварію, отримав травму.

І тоді у амбисинистра немає вибору, розвиватися або ні, їм доводиться виконувати вправи для того, щоб повернути владу над своїми руками. Щоб, нарешті, отримати задовільний результат своїх дій. А в деяких випадках з хорошою мотивацією і силою волі - не просто задовільний, а найкращий.

Вправи

Початкова школа

Пам'ятайте, як складно в першому класі давалися всякі букви і палички? Зате як з часом вдалося освоїти лист, що тепер можна навіть не замислюватися, в яку сторону вести ручку. Ось практично такий же шлях доведеться виконати і по відношенню до іншої руки.

Розпочинайте з прописів. Не обов'язково купувати зошити для першокласників, розкреслите собі лист і по декілька рядків пишіть кожну букву. Пробуйте малювати і обводити вже готові малюнки.

Думаю, не варто нагадувати, що робити це необхідно щодня, щоб не втратити тільки набуту навичку.

Функціональність

Максимально задійте в повсякденній роботі не провідну руку. Звикли чистити зуби правою? Тепер доведеться пристосовуватися. Застібайте гудзики, блискавки, чистите взуття, розчісуйтеся і застилайте ліжко тепер трохи інакше.

Головне, не розпочинайте тренування з небезпечних завдань. Наприклад, чистите картоплю або нарізуйте хліб так, як це робите зазвичай. Поки не переконаєтеся, що дійсно стаєте амбидекстром, інакше травм не уникнути.

Відключення «автопілота»

Так, вам доведеться внести зміни у своє життя не частково, а повністю. Тому правші доведеться не лише тренуватися писати лівій, але і навіть на роботу ходити не тією дорогою, як звик.

Проаналізуйте, в яких ситуаціях ви здійснюєте дії зовсім необдумано, як мовиться, «на автопілоті»? Проаналізували? А тепер починайте розвиватися і допомагати утворювати нові нейронні зв'язки в мозку - робіть все не так, як зазвичай, щоб додати усвідомленості своїм діям.

Фільми

Як думаєте, чи можна стати амбидекстром, просто дивлячись іноземні фільми? Ще як, за однієї умови, що вони будуть з субтитрами. Так людина неусвідомлено співвідноситиме вимовні акторами слова з буквеним перекладом.

Тобто слухати і читати одночасно, плюс обробляти отриману інформацію, щоб уловити суть картини і запам'ятати якісь події, що відбуваються в ній. Збудувати припущення стосовно поведінки героїв і передбачити розвиток подій. Наприклад, вгадавши, хто вбивця.

Одночасність

Візьміть в обидві руки олівець і пробуйте одній малювати круг, а інший квадрат. Без пауз, просто беріть і приступайте до дій. З першого разу може і не вийти, але якщо ви проявите завзятість, то незабаром зможете відмітити, як виходить виконувати різні завдання все краще і краще.

Або інший варіант цього завдання, однією рукою гладьте себе по голові, а іншій поплескуйте по животу. Коли почне виходити, змініть їх і починайте наново.

Спорт

Займайтеся в тренажерному залі, приділяючи більше уваги не домінуючій руці. Це дозволить виправити різницю. І тоді обидві ваші руки будуть однаково сильні і гнучкі.

Як можна частіше використайте кистьові еспандери, гантелі. Тільки розпочинайте з мінімального навантаження, поступово її збільшуючи.

Завершення

А ви знали, що такі популярні особи, як Том Круз, Марія Шарапова, Тиль Линдеманн, учасник групи «Rammstein» і навіть Нікола Тесла амбидекстеры? Можливо, саме ця особливість мислення і допомогла досягти кожному з них таких відчутних результатів, успіху? А хто не хоче бути схожим на Гая Юлія Цезаря, який одночасно міг виконувати багато різних справ?

Так що, користуйтеся радами, вказаними в статті, щоб розкрити свій потенціал. Тільки запасіться терпінням, тому що кожна людина індивідуальна. І якщо комусь вийти відчути першу перемогу через декілька місяців, то при такому ж темпі тренувань у іншої людини піде рік.

Займайтеся у своєму, комфортному ритмі, щоб не додати стресу організму, якого і так хапає в повсякденному житті.

Так що бажаємо вам успіху і звершень! І якщо знаєте інші цікаві способи розвитку амбидекстрии, ділитеся ними в коментарях.

Рекомендуємо також, прочитати статтю про розвиток свого асоціативного мислення.

Матеріал підготувала психолог, гештальт-терапевт, Журавина Аліна

[6711] [1]

39

[6711] [1]

[6711] [1]

"

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.

Privacy Protected