ТОП 12 безкоштовних онлайн тренінгів і курсів "

ТОП 12 безкоштовних онлайн тренінгів і курсів "

Доброго часу доби, шановані читачі! Ради вас вітати на блозі. Сьогодні хочу торкнутися теми управління. З проблемою лідерства ми стикаємося повсякденно, будь це робота, курси, школа і так далі. У статті я хочу коротко розповісти саме про ефективність управлінців, конкретно розгляну модель керівництва Фидлера.

Зміст:

  • Хто такий Ф. Фидлер?
  • У чому суть моделі Фидлера?
  • 8 варіантів ситуацій в колективі
  • Зв'язок між стилем управління і ситуацією
  • За якими критеріями оцінюється відповідність керівника колективу?
  • Ситуація 1
  • Ситуація 8
  • Ситуації 1, 2, 3
  • Ситуація 4, 5, 6
  • Недоліки теорії Ф. Фидлера
  • Висновки

Хто такий Ф. Фидлер?

Психолог із Сполучених Штатів Америки Фред Фидлер тривалий час вивчав тему організації і лідерства в суспільстві. У цій сфері, він вважається одним з провідних фахівців. На його рахунку проведення ряду досліджень і експериментів по темі проблем лідерства. Підсумком його роботи стало виведення, що не буває ідеальних лідерів, але їх наявність в суспільстві потрібна.

Ідеї Фидлера зробили дуже помітний вплив на управління як на заході, так і в СРСР. Одним з дуже популярних його досягнень є створення моделі ефективного керівництва.

У чому суть моделі Фидлера?

Свою модель Ф. Фидлер розробляв упродовж 4-х років(1954-1958 гг). Він став першим, хто виявив залежність ефективності менеджменту від певних чинників і обставин.

Він позначив 3 аспекти або змінних, які формують ситуацію в колективі :

  1. Стан стосунків «керівник-підлеглий» - прояв лояльності до співробітників, наявність довіри до менеджера, прийняття його особи.
  2. Структура завдань для кожного співробітника - звичність поставлених завдань, їх чіткість і структурованість.
  3. Влада(авторитет) керівника - об'єм повноважень менеджера, виходячи з яких він приймає рішення про винагороду і надання підтримки співробітників.

8 варіантів ситуацій в колективі

На підставі цих 3-х змінних психолог виділив 8 стандартних варіантів ситуацій, які характеризуються своїм стилем управління. Але він також помітив, що керівник в основному діє однаково у будь-якому колективі. Тому є сенс поміщати певного керівника в певний колектив. Так створюються умови для найбільш ефективної і продуктивної роботи.

Стиль лідерства керівника Фидлер визначав за опитуваннями працівників. Він просив описати колегу(НПК), що найменш віддавався перевага, з яким людина не бажає мати справи. За результатами опитування зробив такі висновки:

  1. Стриманий опис НПК - це показник того, що людина є поступливою, уважною, такою, що турбується про людські відносини усередині колективу. Менеджери з високим рейтингом НПК вважають за краще вибудовувати стосунки з колегами, на чолі яких знаходиться особу і ключову роль грає взаєморозуміння(недирективне управління з орієнтацією на стосунки).
  2. Людина, що говорить про НПК в негативному ключі, тобто має низький рейтинг НПК, є владним керівником, який пильно контролює процес, якість і терміни виконання завдань. Такі менеджери зазвичай не турбуються про стосунки з колегами під час виконання роботи(директивне, автократичне управління).

Зв'язок між стилем управління і ситуацією

Нижче представлена таблиця, яка була розроблена Ф. Фидлером. Тут представлені оптимальні стилі управління для кожної ситуації, які ідеально підходять для конкретного колективу. По горизонталі відмічені ситуації, а по вертикалі оцінюються стилі лідерства за критерієм НПК.

У таблиці заздалегідь задані параметри для визначення 8 можливих варіантів ситуацій, в яких знаходиться менеджер. Виходячи з цього вивчається переважний стиль управління для кожної з них :

  • Для ситуацій 1, 2, 3 і 8 потрібні керівники з максимально низьким показником НПК, які віддають перевагу орієнтуванню на завдання.
  • У ситуаціях 4, 5 і 6 краще всього приживаються керівники з орієнтацією на сприятливі стосунки і високим рейтингом НПК.
  • Для ситуації 7 походять обидва стилі управління.

За якими критеріями оцінюється відповідність керівника колективу?

Нижче я розповім, як стиль менеджменту пов'язаний з продуктивністю колективу.

Ситуація 1

Найбільш сприятлива для менеджера, оскільки вона характеризується структурованими завданнями, великими повноваженнями і сприятливими стосунками з колегами. Саме у таких умовах можливо мати максимальний вплив на підлеглих. Але вона практично не зустрічається.

До речі, можете пройти тест на згуртованість у вашому колективі.

Ситуація 8

Найменш сприятлива, оскільки керівник має мінімальні повноваження, погані стосунки з колегами, в завданнях немає чіткої структури.

Але Ф. Фидлер говорить, що незважаючи на колосальну різницю в ситуаціях 1 і 8, в таких колективах однаково ефективний автократичний стиль управління.

У колективі, який зацікавлений ефективно виконувати завдання, висока швидкість продуктивності і ухвалення рішень в комплексі із строгим контролем процесу. Тому автократичний стиль має успіх там, де виконавці слухають свого менеджера.

Якщо у керівника практично немає влади і авторитету, в таких випадках краще всього підходить авторитарний стиль. З його допомогою можливо організувати прямий контроль підлеглих і підкоригувати їх дії при необхідності.

Ситуації 1, 2, 3

У ситуація 1-3 спочатку хороші стосунки між управлінцем і підлеглими, тому немає необхідності їх вибудовувати і підтримувати. Також успіх цих ситуацій зумовлюється рутинною завдань і владністю керівника, тому тут характерна повинність колег.

Прибічники недирективного стилю пасивно керують колективом, хоча співробітники не проти виконувати нові доручення. Менеджери не повністю використовують усі свої можливості впливу, мають хороші відношення в колективі.

Керівникові слід чітко розуміти, що є велика різниця між орієнтацією на завдання і приниженням своїх колег. Будучи диктатором, він ризикує отримати обурений колектив, який не бажає домовлятися, залучається до неформальних груп, чиї цілі йдуть у витрату із стратегією організації. За цим йдуть втрати ефективності управління.

Ситуація 4, 5, 6

Керівник вважає за краще орієнтуватися на людину. Це дозволяє будувати довірчі стосунки із співробітниками і тим самим підвищувати їх бажання взаємодіяти. Приміром, він може почати проявляти турботу про підлеглих. Використовує мотиваційні методи високого рівня, зацікавлює колег у виконанні конкретних завдань. Таким чином зменшується необхідність в строгому нагляді і мінімізується ризик втрати контролю над працівниками.

У таких же умовах керівник-автократ має значно менше шансів на успіх в організації продуктивної роботи в цьому колективі.

Недоліки теорії Ф. Фидлера

З головних недоліків теорії Ф. Фидлера я виявила наступні:

  • Складно конкретно встановити відповідність характеристик ситуації стилю управління.
  • Змінні оцінки не стабільні: міняється структура завдань і цілей компанії, стосунки між керівником і співробітниками покращуються або погіршуються, авторитет керівника також посилюється або зменшується.
  • Характеризуються не усі аспекти ситуації : не враховується час виконання завдань, досвід роботи членів колективу, розмір компанії, корпоративна культура і так далі
  • Відсутня оцінка характеру і якостей особи як керівника, так і його підлеглих.

Висновки

По переконаннях Ф. Фидлера, кожному контингенту керівників підходить певна ситуація в колективі. Звідси теорія має ще одну назву - теорія контингенту. Вона служить основою ситуаційного підходу в менеджменті.

Завдяки моделі Фидлера була виявлена важливість взаємодії менеджера компанії, виконавців і ситуації, що склалася. Головний висновок цього підходу - не існує універсального і правильного стилю керівництва, який ефективно застосовувати у будь-якій організації. На чолі всього знаходиться ситуація в колективі, від чого і треба відштовхуватися для аналізу стосунків, виконання поставлених завдань і продуктивності виробництва в цілому. Завдяки ситуаційному підходу набагато простіше підбирати потрібний персонал і призначати керівників.

Також рекомендуємо прочитати статтю про принцип Пітера Лоуренса. Вона про те, чому людина застряє в кар'єрному зростанні і залишається на одній і тій же посаді.

Дуже сподіваюся, що викладена інформація була корисною і цікавою для вас. Підписуйтеся на сайт, діліться корисними постами з друзями.

Усього доброго!

Матеріал підготувала Юлія Гинцевич.

[6977] [1]

1

[6977] [1]

[6977] [1]

"


Надрукувати